Čtvrtek 5.12.2024 22.5°C
Brno - Polštář zvaný šrotovné už působit nebude, na evropském trhu s auty je proto pravděpodobný už od začátku roku 2010 další pokles zájmu o auta.
A to bude mít vliv na české automobilky i výrobce autodílů. Pokud se tedy mluví o roce 2009 jako krizovém pro výrobce aut, rok 2010 nebude o nic lepší. Zástupci automobilek to vědí. "Nadcházející rok bude mimořádně náročný. Na trzích po celém světě se očekávají velmi rozdílné vývoje," uvedl šéf prodeje a marketingu Volkswagenu, pod který patří i Škodovka, Detlef Wittig.
"Zatímco vzestupný trend v Číně by měl pokračovat, očekáváme výrazný pokles zejména na evropském trhu," dodal. "Začátkem roku 2010 tak můžeme očekávat další pokles prodejů," řekl Jiří Zouhar, vedoucí automobilového týmu PricewaterhouseCoopers Audit.
Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a generálního ředitele Volkswagen Group v Rusku Martina Jahna se celosvětové úrovně prodejů automobilů z období před současnou globální krizí podaří znovu dosáhnout až mezi roky 2012 a 2013.
To, že krize z automobilek nezmizí mávnutím kouzelného proutku už ví právě zaměstnanci Škodovky, kteří dělají pro zákazníky oblíbené Fabie. Od ledna totiž nebudou chodit v pátek do práce, šrotovné skončilo a s ním se propadl i zájem právě o Fabie. "Úder krize. Fabii čeká silné omezení výroby," napsali odboráři ze Škody do svého časopisu.
Utlumení výroby Fabií provází zatím aspoň jedna dobrá zpráva, zaměstnanci totiž nepřijdou o peníze díky v Česku dosud nepříliš využívané novince, a to flexikontům. To, co v prvních třech měsících dělníci neodpracují, nahradí v pracovních směnách ve chvíli, kdy poptávka po autech zase naroste.
Podle vyjádření šéfa Škody Auta Reinharda Junga pro odboráře by výroba Škody měla v příštím roce v Česku zůstat na stejné úrovní jako letos, růst ale bude výroba Škodovek v zahraničí. "Je potřeba si uvědomit, že i výrobu v zahraničí potřebujeme pro posílení image a síly značky," uvedl Jung. Podle něj by se zpět do Česka měla asi v dubnu z Bratislavy vrátit výroba Octavií.
To automobilka TPCA v Kolíně jde proti trendu. Malá auta Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 sjíždějící z linek v Kolíně si totiž zákazníci i v krizi oblíbili a letos si jich koupili víc než loni. Viceprezident firmy Jiří Černý na brněnské konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v Česku uvedl, že nárůst výroby automobilka čeká i v příštím roce.
Vývoj trhu sice za posledních deset, 20 let vykazuje cyklické fáze růstu či poklesů, podle Černého ale s jedinou výjimkou. "je tu jeden nezpochybnitelný trend, trvající od roku 1990, a to je obliba malých vozů v Evropě," uvedl Černý.
Nošovická automobilka Hyundai o svým plánech na příští rok příliš nemluví. Zatím uvedla, že v lednu by firma měla jet naplno, odstávky se neplánují.
Problémy budou mít i dodavatelé autodílů. "Nejvíce jsou dopady recese zasaženi výrobci součástek a dodavatelé pro automobilový průmysl, některé firmy z tohoto oboru již dokonce opustily Českou republiku. Pro příští rok lze očekávat pokles pracovníků v odvětví až o 3 až 5 procent," uvedl František Hýbner, ředitel Českomoravské elektrotechnické asociace.
Diskuse: Auta pronásleduje krize. A špehovat je bude dál
1999 – 2024 © centrum holdings O nás | Volná místa | Reklama | Všeobecné podmínky | Nápověda | Služby firmám
Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.